Lina Bo Bardi would have become 100 years – for this exhibition, celebrating her life’s work, artist Veronika Kellndorfer was invited to make an intervention: “Tropical Modernism” reflects the open structures of Lina Bo Bardi’s architecture and transfers them into an arrangement of transparent und opaque elements.

Kellndorfer’s photograph “Tree House” taken in Sao Paulo at the Casa de Vidro opens her two-part intervention and is installed at the entrance of the Museum, a silk-screen print, especially created for the exhibition shows the pattern of Casa de Vidro burnt in glass.

On thin, stilted columns, the building protrudes in a jungle-like garden. Like a vitreous screen, the glass front reflects how the almost uncanny vegetation slides into the image. There is a unique fragility, a vulnerability belonging to Casa de Vidro – the residential house, built by Lina Bo Bardi in the 50’s – here the photographic view of the modernist glass house appears in the silk-screened glass.

Kellndorfer’s intervention finds a concise continuity in monumental printed glass panels, each 210x210cm and built in the darkened window front of the museum. Distributed by the length of 20 meters, the four, colored and backlit silk-screen prints on glass show, the amorphous forms of the openings cut in the exposed concrete walls, the windows of the SESC Pompeia Factory, remodeled by Lina Bo Bardi. The motifs remind in their extraordinary forms of Matisse’s Cut-Outs. The silk-screen prints on glass become part of the space, generating architecture within the architecture. Through the degree of the print, transparency and opacity are evoked, a play with In- and Outsights, the window as frame and prospect.

Auf Einladung des Architekturmuseums inszeniert Veronika Kellndorfer eine Intervention in der Ausstellung zu Lina Bo Bardis 100. Geburtstag. “Tropical Modernism“ reflektiert das Prinzip offener Strukturen und überführt diese in ein Gefüge aus transparenten und opaken Elementen.

Im Entree der Pinakothek zeigt ein speziell für die Ausstellung geschaffener Siebdruck die ins Glas eingebrannte fotografische Vorlage.

Auf dünnen, stelzenartigen Säulen ragt das Gebäude in den dschungelartigen Garten; wie ein gläserner Screen reflektiert die Glasfassade die sich fast unheimlich ins Bild schiebende Vegetation. Die ganz eigene Fragilität und Verletzlichkeit der „Casa de Vidro“, - dem in den 50er Jahren gebauten Wohnhaus von Lina Bo Bardi - erscheint durch die Wiederkehr der fotografischen Ansicht von Glasarchitektur im realen Glas.

Kellndorfers Intervention findet eine prägnante Fortsetzung in der Installation von monumentalen, 210x210cm großen bedruckten Glastafeln in die verdunkelte Fensterfront des Museums. Auf die Länge von 20 Metern verteilt zeigen vier farbige und hinterleuchtete gläserne Siebdrucke die amorphen Formen der als Öffnungen in den Sichtbeton geschnittenen Fenster der von Lina Bo Bardi umgebauten SESC Pompeia Fabrik. Die  Motive erinnern in ihren außergewöhnlichen Formen an Matisse’s Cut-Outs. Die gläsernen Siebdrucke werden Teil des Raums, generieren Architektur in der Architektur. Durch den Grad der Bedruckung entsteht Transparenz und Opazität, ein Spiel mit Ein- und Ausblicken, dem Fenster als Rahmen und Ausblick.

.

news
works
archive
texts
contact




#tropical modernism

Tropical Modernism, Pinakothek der Moderne, München 2014
Artistic intervention on the occasion of the exhibition: Lina Bo Bardi 100

back to images

VERONIKA KELLNDORFER