Roberto Burle Marx is a pioneer of modern landscape architecture in Brazil and the preeminent figure to address the dialectics of abstraction and the unforeseeable qualities of nature.

In 1932 he designed his first garden on the roof of a private residence in Rio. It became a sensation, not only for his use of local Brazilian plants – which, from today’s perspective, seems like an early, critical act on globalization – but also for his ability to transfer the formal language of abstract painting to landscape architecture.

For her part, Kellndorfer’s proposal for the atrium of the German Federal Parliament furthers the formal analogy of a rooftop garden, combined with Burle Marx’s passion for painting, to create a composition of form and fields of color. Her photograph, which is then silk-screened across eightpanels of glass, shows the materiality of the woven sunscreens that protect the plants at the Sito de Burle Marx; a veil made of rough mesh, through which one can see clouds, the sky and also the leaves of a special plant: Musa Troglodytarum. The image on glass covers the skylight and floats like a greenhouse above the atrium: a juxtaposition of tactile sunscreens and plants in relation to the geometric architecture of the skylight and atrium.

The perspective of the photographic pattern correlates exactly to the viewer’s line of sight when glancing from the ground floor level of the atrium up to the glass cupola. The seasonal altitudes of the sun project varying reflections on the ground, balustrades and walls of the atrium’s four levels. 

Die gläserne Hülle des Oberlichts schwebt wie ein Gewächshaus über dem Atrium. Diese Analogie greife ich in meinem Entwurf auf und verstärke diese Wirkung durch Bedruckung der acht Gläser mit einem feinen Siebdruckraster. Der Siebdruck zeigt einen gewebten Sonnenschutz, der über den Pflanzungen der „Sito de Burle Marx“ schwebt.

Ein Schleier aus grobem Leinen, durch den hin durch man Wolken, den Himmel und Blätter einer speziellen Pflanze: Musa Troglodytarum wahrnimmt. Die Geometrie des Schleiers als Filter, Falte, und Sonnenschutz, durch den wie ein Scherenschnitt die organische Form der Pflanze zu sehen ist. Die Perspektive der photographischen Vorlage entspricht exakt der Blickrichtung, die man einnimmt, um vom Erdgeschoss des Atriums zur Glaskuppel auf zu blicken. Die Bewegungen und Wechsel des Lichts erzeugen Projektionen des Motivs im gesamten Bereich des Atriums – das nicht Statische der Arbeit.

Roberto Burle Marx ist der Pionier der modernen Landschaftsarchitektur in Brasilien. Sein erster Garten, den er 1932 auf dem Dach eines Hauses gestaltete, wurde eine Sensation. Nicht nur, dass dort erstmals einheimische Pflanzen wuchsen – was heute beinahe wie ein früher globalisierungskritischer Akt anmutet – sondern er hat auch die Formensprache der abstrakten Malerei auf  die Landschaftsarchitektur übertragen.

Die formale Analogie des Motivs als auch Burle Marx Leidenschaft für die Malerei greife ich in meinem Entwurf auf – eine Komposition aus Form- und Farbfeldern. Das Motiv und die Materialität des Textilen und der Pflanze stehen im Spannungsfeld zur architektonischen Geometrie des Oberlichts und des Atriums.

.

news
works
archive
     on architecture
     public space
     exhibitions
     mock ups
     glass panels
     production

texts
contact

Musa Troglodytarum, Federal Government, Berlin, 2017

back to images

VERONIKA KELLNDORFER