The display for Overcoming Gravity. Glass Sculptures goes back to Veronika Kellndorfer's 2015 solo exhibition at the Casa de Vidro in São Paulo. Screen printing fired into glass: transparency and opacity, highly reflective glass meets the material concrete. In concrete bases inspired by Lina Bo Bardi's crystal easels for the MASP in Sao Paolo, the glasses are positioned free-standing in the room, the works begin to float in space, generating architecture within architecture.

A complex of works is dedicated to Bo Bardi's SESC Pompéia in São Paulo and shows large-format windows cut into concrete. The interpretation of the amorphous motifs oscillates between nature-like clouds – or, as Beatriz Colomina writes in the catalog Wild Windows, the impact of the bombs in her office in Milan. Another cycle of works explores the interrelationship between nature and architecture showing Casa de Vidro and Ladeira Misericordia in Salvador. Analogous to the interpenetration of architecture and landscape in Bo Bardi's working method, Kellndorfer examines the correlation between architectural and plant forms and reassesses them. Secret relations, as if there were a hidden connection between the building material concrete, architectural modernism and the plants that take possession of these forms.

Das Display für Overcoming Gravity geht auf Veronika Kellndorfers Einzelausstellung 2015 in der Casa de Vidro in São Paulo zurück. Ins Glas gebrannter Siebdruck: Transparenz und Opazität, hochreflektierendes Glas trifft auf das Material Beton. Freistehend im Raum positioniert beginnen die Arbeiten im Raum zu schweben, generieren Architektur in der Architektur.

Ein Werkkomplex ist Bo Bardis SESC Pompéia in São Paulo gewidmet und zeigt großformatige, in den Beton geschnittene Fensteröffnungen. Die Lesart der amorphen Motive changiert zwischen naturhaften Wolken – oder wie Beatriz Colomina im Katalog Wild Windows schreibt, den Einschlägen der Bomben in ihrem Büro in Mailand. Ein weiterer Werkzyklus thematisiert die Wechselbeziehung zwischen Natur und Architektur anhand der Casa de Vidro und Ladeira Misericordia in Salvador. Analog der in Bo Bardis Arbeitsweise angelegten Durchdringung von Architektur und Landschaft, untersucht Kellndorfer die Beziehungen zwischen architektonischen und pflanzlichen Formen und gewichtet sie neu. Geheime Relationen, als würde zwischen dem Baustoff Beton, der architektonischen Moderne und sich dieser Formen bemächtigender Pflanzen eine verborgene Verbindung bestehen, die es zu entbergen gilt.

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Overcoming Gravity, Techne Sphere Leipzig, 2024

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VERONIKA KELLNDORFER