The discourse concerning “art in public spaces” derives its topicality from the crossover between cultural, social and urban-political fields of action. On the occasion of the inauguration of her work “le regard exterieur” in the new building for the Ministry for Families in Berlin, Veronika Kellndorfer’s exhibition at AedesLand shows for the first time the covert alliance between her pictorial mode of operation and her archive of glass works, projections, sketches, transparencies and models.

The body of work concerns the perception of architecture and how the interface between aesthetic and social space becomes a part of it. The artwork investigates the pivotal roles played by transparency, projection, space and reflection – the transfer of the three-dimensionality onto the glass planes, such that the space of aesthetic presentation functions as memory.

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Architekturforum Aedes: urban haze reflect what you are

 

Der Diskurs über ”Kunst im öffentlichen Raum” bezieht seine Aktualität und Dynamik aus der Überschneidung verschiedenster gesellschaftlicher und (stadt-) politischer Handlungsfelder. Anlässlich der Einweihung ihrer aktuellen Arbeit „le regard extérieur“ im Neubau des Familienministeriums Berlin, gibt Veronika Kellndorfer in ihrer Ausstellung „urban haze – reflect what you are“ Einblick in die verborgenen Verknüpfungen ihrer bildnerischen Arbeitsweise. Zum ersten Mal zeigt sie die Neonschrift SCHOCKEN in Verbindung mit Modellen aus ihrem Archiv: Projektionen, Gläser, Skizzen, Folien und Modelle.

An der Schnittstelle von ästhetischem und gesellschaftlichem Raum zeigen die Arbeiten eine Spurensuche, bei der Transparenz, Projektion, Raum und Reflektion eine entscheidende Rolle spielen – ein Transfer des Dreidimensionalen in die gläserne Fläche, die als ästhetischer Vorstellungsraum der Erinnerung fungiert.

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urban haze, AedesLand, Berlin 2010

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VERONIKA KELLNDORFER