Reconstructing Modernism, shortly after dawn, Veronika Kellndorfer's new work transfers the Barcelona Pavilion into the glass, screen printing in the dimension of architecture.

The Bauhaus existed for only 14 years in Germany, but for 100 years its ideas have now been passed on and its products relaunched, imitated and further developed. Marking the centenary of the Bauhaus’s founding, the Bauhaus-Archives exhibition at the Berlinische Galerie is presenting famous, familiar and forgotten Bauhaus originals and recounting the history behind the objects. Around 1,000 exhibits will be on display: art and design from the Bauhaus-Archives collection, exceptional loans from international collections and artistic positions rethinking the Bauhaus legacy.

For "original bauhaus" Veronika Kellndorfer burned the Barcelona Pavilion by Mies van der Rohe in glass. The work refers to a double reconstruction - the reconstruction of the pavilion, which was built for the world exhibition in 1929, then demolished and reconstructed in the 1980s, as well as its own artistic representation. "Reconstructing Modernism, shortly after dawn" revolves around the relationship between unity and transparency, about the phenomenon and its reflection. Kellndorfer starts at the interface between architecture and image and examines the translatability of one form into the other. In an artist discussion with curators Nina Wiedemeyer and Ursula Müller, Veronika Kellndorfer talks about her work and the specific fascination with Mies' Pavilion.

Das Bauhaus existierte nur 14 Jahre in Deutschland, aber seit 100 Jahren werden seine Ideen weitergegeben und seine Produkte neu aufgelegt, nachgeahmt und weiterentwickelt. Anlässlich des 100. Jahrestages der Gründung des Bauhauses präsentiert die Ausstellung Bauhaus-Archives in der Berlinischen Galerie berühmte, bekannte und vergessene Bauhaus-Originale und erzählt die Geschichte hinter den Objekten. Es werden rund 1.000 Exponate ausgestellt: Kunst und Design aus der Sammlung des Bauhaus-Archivs, außergewöhnliche Leihgaben aus internationalen Sammlungen und künstlerische Positionen, die das Erbe des Bauhauses überdenken.

Für "original bauhaus" hat Veronika Kellndorfer den Barcelona-Pavillons von Mies van der Rohe in Glas gebrannt. Die Arbeit verweist auf eine doppelte Rekonstruktion – den Wiederaufbau des 1929 für die Weltausstellung errichteten, dann abgetragenen und in den 1980er-Jahren rekonstruierten Pavillons sowie ihre eigene künstlerische Darstellung. „Reconstructing Modernism, shortly after dawn“ kreist um das Verhältnis von Geschlossenheit und Transparenz, um das Phänomen und seine Reflektion. Kellndorfer setzt an der Schnittstelle zwischen Architektur und Bild an und untersucht die Übersetzbarkeit der einen Form in die andere. Berlinischen Galerie, Alte Jakobstraße 124-128

news
works
archive
     on architecture
     public space
     exhibitions
     mock ups
     glass panels
     production

texts
contact

ORIGINAL BAUHAUS – THE CENTENARY EXHIBITION, Berlin 2019

back to images

VERONIKA KELLNDORFER