24-panel silkscreen print on glass commissioned for an office building as part of Culver City's Art in Public Places Program.

The Architecture of Plants extends over the entire glass facade becoming an essential part of the building, integrated into the structure. Spanning from the ground floor entrance to the top floor, this photographic glass image merges with the facade: a juxtaposition of plants in relation to the geometric architecture of the rectangular window mullions. The seasonal altitudes of the sun project varying reflections on the adjacent walls.

The image–photographed from within the Freeman House in Los Angeles – shows a window through which one can see colossal vertical succulents pressing against the thin membrane of glass partially obstructing the urban Southern California landscape.

The work visualizes the confrontation between an untamed, wild vegetation and a sheltered, protected interior.

Throughout the course of a day, the work reveals itself differently depending on changes in light; the effects of natural and artificial light. Kellndorfer’s work doesn’t have a static aspect and will change according to the viewpoint of the observer, whether the viewer is inside or outside the building, whether they are close or viewing it from a distance. Scale is an important aspect of this work. The succulent’s size is exaggerated and gains an architectural dimension in relation to the existing structure and the viewer’s perspective.

 

24-teiliger Siebdruck auf Glas für die Fassade eines Neubaus, im Rahmen des Culver City's Art in Public Places Program.

"Architecture of Plants" erstreckt sich vom Eingangsbereich bis zum Obergeschoss des Gebäudes.

Die siebbedruckte Glasfassade, verschmilzt mit der Raster-Struktur des Gebäudes, wird integraler Bestandteil der Architektur. Ein Aufeinandertreffen von gebauter Umwelt und Natur, es entsteht ein Spiel mit Geometrie und organischen Formen. "Scaling", die stark vergrößerten Sukkulenten erlangen architektonische Dimensionen, in Bezug auf die vorhandene Struktur des Gebäudes sowie auf die Perspektive des Betrachters.

Fotografiert im Freeman House von Frank Loyd Wright, in Los Angeles, zeigt das Motiv ein Fenster durch das wild wuchernde, gegen die dünne Glasmembran gepresste Kakteen zu sehen sind. Die Arbeit visualisiert die Spannung zwischen einer ungezähmten Vegetation und einem geschützten Inneren, die Verschiebung der Größenverhältnisse verstärkt zusätzlich ein Gefühl der Instabilität.  

Die gläsernen Siebdrucke generieren Architektur in der Architektur, veranschaulichen wie sich Architektur und Landschaft durchdringen, die Besonderheit des Lichts und wie sich unter dem Einfluss des Kalifornischen Klimas die Grenzen von Innen und Außen verschieben und in Bewegung geraten. Die Wahrnehmung verändert sich, je nach Standpunkt des Betrachters, in- und außerhalb des Gebäudes. Nähe und Ferne sowie die Wechsel des Lichts im Tagesverlauf, erzeugen unterschiedlichste Atmosphären, Ein- und Ausblicke.

 


news
works
archive
texts
contact




#tropical modernism

The Architecture of Plants, Culver City, CA, 2021

back to images

VERONIKA KELLNDORFER