news
works
archive
     on architecture
     public space
     exhibitions
     glass panels
     production

texts
contact

VERONIKA KELLNDORFER

Lichtspiel Christopher Grimes Gallery September 7 - October 13, 2007

back to images

An exhibition of new work by Veronika Kellndorfer representing the modern architectural landmarks of Charles and Ray Eames, Frank Lloyd Wright, Richard Lind, and Rudolf Schindler.  This exhibition is a result of a residency by Kellndorfer at Villa Aurora in Los Angeles.

"They are thick, heavy plates of glass that beyond a certain size are simply propped up against the wall. Industrial glass that allows no reference to the glass painting of the Middle Ages or artistic glasswork. They are smooth, flawless and without a trace of manual activity...

The way these works come about is complex, for the images that appear in these plates of glass are based on photographs which in turn have their own history; they are the result of an extensive research trip by the artist through California. Only a few of these images were selected to be silk-screened onto large-format plate glass in an industrial glass factory. A mixture of pigments and powdered glass melts into the plate glass, merging with it, at an oven temperature of almost 1472 degrees Farenheit."

Helga Lutz

Eine Ausstellung mit neuen Arbeiten von Veronika Kellndorfer, in der sie die architektonischen Landmarks von Charles und Ray Eames, Frank Lloyd Wright, Richard Lind und Rudolf Schindler seziert. Dieser Ausstellung ist ein Stipendienaufenthalt von Kellndorfer in der Villa Aurora in Los Angeles vorausgegangen.

"Es sind schwere, dicke Gläser, die ab einer bestimmten Größe nur noch objekthaft an die Wand gelehnt werden. Industriell gefertigte Gläser, die keine Bezüge zu mittelalterlicher Glasmalerei oder dem Bereich künstlerischer Glasarbeit erlauben. Sie sind glatt, makellos und ohne jede Spur von manueller Tätigkeit...

Der Entstehungsprozess der Arbeiten ist komplex: Denn dem, was in den Gläsern aufscheint, liegen fotografische Aufnahmen zugrunde, die wiederum ihre eigene Geschichte haben; sie sind das Resultat und die Ausbeute einer umfangreichen Recherchereise der Künstlerin durch Kalifornien. Nur wenige Motive aus diesem Material hat Veronika Kellndorfer schließlich in einer Fabrik für Industriegläser per Siebdruckverfahren auf großformatige Glasplatten drucken lassen. Eine Mischung aus Farbpigmenten und Glaspartikeln sinkt bei fast 800 Grad Celsius Ofentemperatur ins Glas ein, verbindet sich mit diesem, verschmilzt.“

Helga Lutz

.